Thursday, December 25, 2008

volgende stap van de dertien families: van landen naar regio's, naar steden


Belangrijk concept binnen de New World Order doctrine is het verlaten van “Nation States”. Kissinger spreekt van een beweging van internationalisatie naar globlisatie.

In eerste instantie steden en in tweede instantie regio’s worden de dominante geografische entiteiten.

Steden en infrastructurele netwerken tussen steden zijn nu al de dominante beleidsfactoren.
Common Purpose richt zich bijvoorbeeld op leidinggevenden binnen steden. Ze richt kantoren op in steden. Ze zijn in Nederland begonnen in Amsterdam, nu gaan ze naar Rotterdam. De landelijke overheid is primair geen speerpunt voor ze. In de UK lijken ze ook pas in tweede instantie in de landelijke overheid geïnteresseerd.

Voor particulieren heeft dit beleid tot gevolg dat de vrije ruimte zonder overheid verder wordt ingeperkt. Welten heeft het al over “virtuele slotgrachten” gehad. Controle aan de grens zal verdwijnen. Daarvoor in de plaats zijn totaal controles door de marechaussee, belastingdienst, douane op snelwegen gekomen.

Geconcentreerde informatievoorziening ten behoeve van overheden: rekeningrijden, nummerbordregistratie, gezichtsherkenning in steden etc. zijn allemaal dingen die in deze trend passen.

Verder help het ook om mensen verder te desorienteren en afhankelijk te maken van gecentraliseerde systemen.

Op de Global Cities Dialogue web site zegt EU commisaris (en Bilderberger) Erkki Liikanen in hun mission statement:

"The Global Cities Dialogue is a new initiative proposing an open framework for action for all cities interested in working together to realize the potential of an information society free from social exclusion and based on sustainable development. It builds on the premise that cities have a key role to play in the information society. They are the geographical, political, socio-economic and cultural entities where millions live, work and directly exercise their rights as citizens and consumers. They are close to grassroots processes and directly face a number of information-society issues, changes and opportunities from local democracy to more cost-effective services."

In de charters van GCD: "the convergence and gradual globalization of information society technologies and services need new forms of governance and co-operation."
"define and implement a programme of action that will help build the Global Cities Dialogue into an exciting and fruitful initiative for the Information Society in the third millennium."

Prof Sassen over de urban city : "One way of thinking about the political implications of this strategic transnational space anchored in global cities is in terms of the formation of new claims on that space. The global city particularly has emerged as a site for new claims: by global capital, which uses the global city as an 'organizational commodity,' but also by disadvantaged sectors of the urban population, frequently as internationalized a presence in global cities as capital. The 'de-nationalizing' of urban space and the formation of new claims by transnational actors, raise the question: Whose city is it?"