Freedom means the freedom to say two plus two is four * If that is granted all else follows
Wednesday, December 17, 2008
is de staatsradio al Common Purpose?
Tien seconden vanmorgen op de wekkerradio op radio 1, Mannelijke stem: “het Nationaal Dictee!” Vrouwelijke stem: “ja wat is dat eigenlijk, het nationaal dictee?” Radio uit.
Met name die vrouwelijke stem triggerde een schooljuffrouw associatie. Haar toon, de lulligheid van het onderwerp, de vorm (vraag) en de inhoud van haar woorden, waren alsof ze een schoolklas voor zich had.
Als je iets over mind control - subtiele beïnvloeding wilt leren, dan is Radio 1 de weg. Uit alles blijkt dat de praters in de studio binnen strakke kaders opereren.
Taal: Woorden worden subtiel vervangen door politiek correcte woorden – timmerman werd timmermens, EG later EU werd Europa, mankracht - menskracht, multicultureel wordt diversiteit (nu nog niet, maar let maar op) (ook toekomstig: nationaal wordt: regionaal en internationaal wordt globaal) Et cetera.
Onderwerpkeuze negatief: onderwerpen die niet in lijn zijn met de overheidsagenda worden simpelweg niet behandeld. Het niet berichten is de sterkste beïnvloeding. Dan gaan mensen echt denken dat het er niet is. Voorbeelden liggen dus aan de onzichtbare kant van het publieke domein: Pedofilie binnen de overheidstop, Joris Demmink, Common Purpose, de machinaties van de FIOD, de moordpartijen door Nederlandse soldaten gepleegd in Afghanistan, De Bilderberg conferenties, De dertien families, De werkelijke oorzaken achter de creditcrisis. Het feit dat de aarde al tien jaar niet meer opwarmt en zelfs afkoelt, et cetera.
Onderwerpkeuze positief. Voorbeelden liggen aan de bovenkant van het publieke domein: onderwerpen die wel in lijn zijn met de overheidsagenda worden uitvoerig uitgelicht: 70 procent van de tijd (vroeger eens gemeten) van Radio 1 wordt gebruikt voor onderwerpen binnen de collectieve sector. Over het algemeen worden klachten behandeld en de oplossingen zijn altijd gelegen in het geld dat erbij moet. Allereerst is Radio 1 dus de promotor van de collectieve sector. Het gaat voortdurend over scholen, verpleeghuizen, gemeenten, dingen in de wijken, jongeren dingetjes en natuurlijk niet te vergeten: het milieu. CO 2 wordt onveranderlijk gezien als het probleem. Autorijden is fout en moet zwaar worden belast. De trein wordt gepromoot. De interviewer komt vaak net uit de trein.
Verder wordt de particuliere kant uitgelicht. Bijvoorbeeld: de princesjes wel, maar niet Beatrix als vertegenwoordiger van Shell bij de Bilderberg Conferentie.
Een levensgrote uitzondering hierop is het programma Argos van de VPRO.
Nu bekijken hoever Common Purpose al in Hilversum is doorgedrongen. Dat gaat Argos niet overleven durf ik te voorspellen.