Wednesday, December 17, 2008

Common Purpose - cross-sectorale netwerkfunctie



van de site:

Ruim een jaar geleden werd je benaderd door Common Purpose. Hoe zit de organisatie in elkaar en wat doen jullie?

“Ik heb drie medewerkers: een programmacoördinator, die tevens mijn secretaresse is, en twee programmamanagers. We hebben het Navigatorprogramma voor high potentials en het Matrixprogramma.

“Navigator richt zich op mensen met leiderschapspotentieel, die een tweede of derde carrièrestap hebben gemaakt. De organisaties waar ze werken erkennen hun kwaliteiten, maar willen dat ze een bredere focus ontwikkelen. Dat komt hun strategisch denkvermogen ten goede binnen die organisatie. Bovendien verkennen ze in die week hun ambities op maatschappelijk vlak.

“Matrix richt zich op meer seniore leiders in een organisatie of binnen een gemeenschap, uit alle sectoren. De meerwaarde is dat mensen elkaar leren kennen en buiten hun eigen organisatie actief kunnen worden. Zo verbreden ze hun horizon. We zoeken mensen die buiten hun bekende omgeving willen treden, en uitgedaagd willen worden door allerlei nieuwe invloeden. Dat is dus heel anders dan iets leren uit een managementboek; dat kennen ze allemaal wel.”

De programma’s zijn dus sterk op de praktijk gericht.
“Ja. Wij willen dat mensen en organisaties met elkaar in contact komen. We nodigen mensen uit die in Amsterdam werkzaam zijn, zoals directeuren van organisaties, die een maatschappelijk relevante uitdaging hebben die ze niet zelf kunnen oplossen. Zij krijgen dan van ons een paar deelnemers toegewezen die eraan gaan werken. Dat doen ze in een programmadag.”

Op een managementtraining worden ook vaak cases behandeld. Wat is het verschil?
“Met alle respect voor managementcases, aan het eind van zo’n dag is er dan niks veranderd in de maatschappij. Maar wij zien gebeuren dat die mensen met elkaar in contact blijven en meedenken. Er zijn meerdere originele coalities en samenwerkingsverbanden ontstaan. En ze gaan bijvoorbeeld eens naar een theater waar ze anders nooit komen. Je kunt zelfs een andere baan vinden via een deelnemersgroep.

“Volgend jaar (g: ik vermoed dat dit 2007 is - het is laat - iedereen sliep) willen we dit Matrix programma trouwens ook in Rotterdam aanbieden: daarvoor zijn we nog op zoek naar sponsors en deelnemers.”

Kun je een paar concrete voorbeelden geven van het effect van het Matrixprogramma?
“We hebben een werkbezoek afgelegd aan een basisschool in Amsterdam West. Een deelnemer was directeur van de Hogeschool van Amsterdam; die is later in het bestuur van die school gaan zitten. Een netwerkeffect dus, met een maatschappelijk nut.

“We zijn ook op bezoek geweest bij Vluchtelingen Vakgenoten; daar hebben we een speeddate gedaan. Onze deelnemers hebben toen ter plekke hun netwerk rondgebeld. Twee van de acht vluchtelingen hebben zo een baan gevonden; anderen zitten nog in een sollicitatietraject. Het heeft een enorme boost gegeven aan die vluchtelingen. En het was minstens zo waardevol voor onze deelnemers, omdat ze met zo weinig tijd en inspanning zo’n ingrijpend effect konden hebben op het leven van andere mensen.

“Andere voorbeelden: deelnemers uit de kunstensector en woningbouwcorporaties werkten samen aan kunst in de openbare ruimte, en Matrix-groepsgenoten van de politie en Nuon hebben het verlichtingsaspect onderzocht in een ‘onveilige’ buurt.”

Je noemt dat met een duur woord ‘cross-sectorale netwerkfunctie’. Maar daarvoor kun je toch ook terecht bij beroepsverenigingen voor directeuren en managers?
“Ja, maar die zijn zelden zo divers als onze groepen, bijvoorbeeld qua etnische diversiteit. En wij zijn niet commercieel; alle sprekers investeren hun eigen tijd.”

Hoe financieren jullie dat allemaal?
“Het grootste deel komt uit programmabijdragen van de deelnemers. Voor minder draagkrachtigen hebben we een beurzensysteem, dankzij subsidie van de gemeente Amsterdam. PWC doet onze financiële administratie om niet, en Ernst & Young zijn onze ‘gratis’ accountants. En zo hebben we nog een paar sponsors, zoals ICS-cards.”

Hoe vinden jullie nieuwe deelnemers?
“Niet via advertenties, omdat we de samenstelling van de groepen in de hand willen houden. We streven naar een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen en etnische groepen, en we willen een verdeling van eenderde deelnemers uit profit organisaties, eenderde non-profit en eenderde van de lokale overheid. De werving loopt vooral via ex-deelnemers. Dat loopt goed, want ze zijn erg enhousiast. Daarnaast boren we altijd nieuwe kanalen aan.”

Beoordelingscriteria voor het Matrix Programma

Voor selectie komen kandidaten in aanmerking die:
• een senior positie hebben als beleidsvormer in de regio waar het programma betrekking op heeft.
graag betrokken zijn bij het creëren van een betere toekomst van hun stad of regio.

De kandidaten worden geselecteerd door het bestuur van Common Purpose. Zij beoordeelt de potentiële deelnemers op de volgende aspecten:
- huidige verantwoordelijkheid in professionele en maatschappelijke omgeving
- betrokkenheid in de regio waar het programma betrekking op heeft
- verwachte bijdrage aan de diversiteit en dynamiek in de deelnemersgroep
- mogelijkheid om volledig deel te nemen aan het Common Purpose programma