Saturday, December 13, 2008

de onafhankelijke courant is dood - leve het NRC



……. ben ik van plan om op zeer korte termijn een onafhankelijke Tijdelijke Commissie Innovatie Pers te benoemen. Deze commissie vraag ik om binnen enkele maanden met een concreet advies te komen over innovatie in de pers en de wijze waarop deze het beste gestimuleerd kan worden. De samenstelling van de commissie en de onderzoeksopdracht en -vragen wil ik mede in overleg met de sector vaststellen, maar ik stel mij voor dat oplossingen voor knelpunten rond journalistieke informatie op internet en de eigen verantwoordelijkheid van persondernemingen voor innovatie daarbij aan de orde komen.
Wanneer de commissie met een goed en werkbaar advies komt ben ik bereid op basis van artikel 128 van de Mediawet (waarbij ik dan alleen de inkomsten van de Ster zal betrekken) op zoek te gaan naar middelen om de innovatie daadwerkelijk te stimuleren.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk


Het model : Problem – Reaction -Solution in the works.

Problem: de kranten zijn op sterven na dood.
Reaction (volk): Er moet iets gebeuren, wan anders hebben we straks geen “onafhankelijke” kranten meer.
Solution: De overheid gaat bijspringen, met een (Orwelliaanse bijvoeglijke naamwoorden) “onafhankelijke, tijdelijke” commissie - en met Ster inkomsten.

Meesterzet: draagvlak Ster inkomsten veiligstellen.

Helaas: NRC Handelsblad wordt gereanimeerd en is straks officieel een staatscourant.

Ik zat ernaast. Ze gaat overleven. Wel met geroofd geld. Dat wel. D'r zijn ook teveel ambtenaren die NRC lezen in de eerste klasse.

En media zijn naast onderwijs een pijler onder een systeem van mind control.